Valpreventie

CURSUS VALPREVENTIE EN VALTRAINING
“Vallen verleden tijd”

Staat u stabiel op uw benen?
Bent u bang om te vallen als u wat van de grond raapt?
Vallen en struikelen komt veel voor bij ouderen boven de 65 jaar. Uit onderzoek is gebleken dat 30% van de mensen boven de 65 jaar minimaal één keer per jaar valt. Bij mensen ouder dan 80 jaar, neemt de kans op een valpartij toe met 50%. Vallen is de belangrijkste oorzaak van overlijden door een ongeval bij mensen boven de 65 jaar. Het oefenprogramma dat wij aanbieden is gebaseerd op een wetenschappelijk valpreventieproject dat is gehouden in de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Uit dit onderzoek is gebleken dat na het volgen van deze valpreventie cursus de valkans afneemt met 46%.

DOELSTELLING
De doelstellingen van dit programma zijn: inzicht krijgen in de oorzaken van vallen in het dagelijkse leven, dagelijkse gevaren de thuissituatie op sporen, veilig vallen en verbeteren van het looppatroon en/of evenwicht. Daarnaast worden er adviezen gegeven om aanpassingen te doen, waadoor het valrisico wordt verminderd.

INHOUD “VALLEN VERLEDEN TIJD” PROGRAMMA
Het programma start met een intake waarbij informatie over uw fitheid en valrisico wordt vastgelegd. Tijdens de trainingen worden verschillende situaties uit het dagelijks leven nagebootst, zowel binnen- als buitenshuis. Denk hierbij aan obstakels zoals: losse stoeptegels, drempels en hellingen. Zo leert u omgaan met die situaties en u leert gevaarlijke situaties herkennen. Daarnaast leert men veilig te vallen, voor het geval men toch uit balans raakt. En tijdens een sport en spel gedeelte leert u om veilig te bewegen in een drukke omgeving. Het oefenprogramma bestaat uit 10 lessen van 90 minuten.

Na het oefenprogramma vindt een evaluatie plaats waarin de beginsituatie en de huidige situatie met elkaar worden vergeleken.

RESULTAAT
Verbeteren van kennis en inzicht omtrent het voorkomen van vallen, het kunnen toepassen van technieken om beter op te staan na een val, verbetering van balans, kracht uithoudingsvermogen en belastbaarheid.

WANNEER VALPREVENTIE TRAINING?
Bij aanmelding moet u voldoen aan de volgende criteria:

 

  • Zelfstandig wonende ouderen, die in het laatste jaar zijn gevallen of risicofactoren hebben voor een val;
  • Ouderen met aandoeningen, waarbij een valincident ernstige gevolgen kan hebben;
  • Deelnemers aan het programma kunnen lopen zonder hulpmiddel;
  • Deelnemers aan de cursus kunnen zelfstandig onze praktijk bereiken.
    De trainingen worden begeleid door twee van onze, daarvoor opgeleide, fysiotherapeuten.U kunt zich zonder verwijzing van de huisarts aanmelden voor de cursus,Wanneer u valproblemen heeft en tevens érg slecht ter been bent, bestaat de mogelijkheid om (al dan niet met verwijzing van de arts) door middel van fysiotherapie (individueel) een soortgelijke training te krijgen.

 

 

 

Wat kunt u zelf alvast doen om vallen te voorkomen:


Zorg voor een goede conditieHoud uw conditie op peil door regelmatig te bewegen. Met een half uurtje beweging per dag zorgt u voor soepele en sterke spieren. Daardoor valt u minder snel en blijft u makkelijker overeind als u struikelt. Denk bij bewegen aan een stevige wandeling, een ritje fietsen of een paar baantjes zwemmen. Maar ook aan huishoudelijke klussen zoals stofzuigen of het gras maaien.

Bespreek regelmatig uw gezondheid met een professionalUw ogen kunnen achteruit gaan. U ziet daardoor minder duidelijk. Laat ieder jaar uw ogen testen door uw opticien of oogarts. Controleer ook regelmatig uw bloeddruk en uw medicijnen samen met uw apotheker of huisarts. Vooral als u een lage bloeddruk heeft en/of meerdere medicijnen naast elkaar gebruikt. Door bijwerkingen, zoals duizeligheid en/of botontkalking, kunt u sneller vallen.

Sta stil bij uw gewoontesUw dagelijkse gewoontes brengen soms een risico met zich mee. Even snel de trap afrennen omdat de telefoon gaat. Iets pakken uit de kast op een wankele stoel. Leef bewust, denk na bij uw gewoontes en voorkom zo dat u valt. Neem bijvoorbeeld uw draadloze of mobiele telefoon mee als u naar boven gaat. En gebruik een stevige keukentrap als u iets uit de kast wilt pakken.

Leef in een veilig huisWerk losliggende snoeren weg langs de plinten. Zorg voor goede verlichting. Leg een antislipmat in bad of onder een los kleed. Verstevig uw trapleuning en laat niets op de trap liggen. Allemaal aanpassingen waarmee u uw huis veiliger maakt en vallen kunt voorkomen. Vraag een klussendienst of handige kennis als u hulp nodig heeft bij het aanpassen van uw huis.

Draag goede schoenenVoorkomen dat u struikelt of uitglijdt? Draag dan schoenen die goed passen. Kies liever een brede zool die niet te glad is en die meebuigt met uw voet. Of schoenen met een lage hak zodat u steviger staat. Hebben uw schoenen veters? Strikt u deze dan altijd goed. Is het glad buiten? Draag dan sokken of anti glij ijzers over uw schoenen om te voorkomen dat u uitglijdt. Zo staat u stevig in uw schoenen.

Minder goed ter been? Gebruik dan een hulpmiddel als u looptBent u vaak duizelig of minder goed ter been? Gebruik dan een hulpmiddel als u loopt. Met bijvoorbeeld een rollator loopt u veiliger door uw huis of op straat. Zorg er wel voor dat uw rollator goed is afgesteld. En weet hoe u deze moet gebruiken en op de rem moet zetten. Door een verkeerde afstelling en onjuist gebruik van uw rollator kunt u vallen.

 

 

Fysio- en Manuele Therapie Doorwerth Zorg(-t) voor Beweging